torsdag 26. april 2012

Et skritt frem, to skritt tilbake..

Kostholdsendringene mine har vært tøffe for meg, men jeg har klart meg bra! Det er nemlig ikke bare bare å kutte ned på ting kroppen rett og slett er blitt litt avhengig av, som for.eks sukker..
De største forandringene jeg har tatt er de små.

- Kuttet ut godterier og annen usunn snacks på hverdager. Lørdagsnop er innført! Og utrulig nok har jeg spist mindre disse helgene enn helgene før.

- Har byttet til fullkornsprodukter. Fullkornspasta,fullkornsris, fullkorns wraps o.l

- Spiser mindre fett. Velger mattyper med lite fett og lite sukker.

- Byttet ut de deilige Lamour yoghurtene jeg pleide å spise (mange av!) med lettere typer som Skyr yoghurtene. Som forresten er en tilvenningssak i mine øyne.

- Prøver å spise mer frukt og grønt

- Få mer fisk inn i middagsmaten.

- Tar Tran og Sana-sol hver dag!

- Sunne men mettende frokoster

- Nøtter,smoothie og tørket frukt som snacks istedenfor snop (på hverdagene)

- Ellers prøver vi å ha en variert middagsplan. Jeg bytter ikke ut alt. Dette skal være en ny måte å leve på. Ikke en diet. Men velger for.eks karbonadedeig fremfor kjøttdeig. Kutter ut mye ferdigmat, og lager ting fra bunnen av. Tester nye oppskrifter. Har vi noe usunt sammens med det sunne,så prøver jeg å spise mer av det som er bra for meg,og bare litt av resten. Variert er kodeordet:)

Nå har Psoriasisen min reagert veldig godt på at jeg kutter ned sukker og fett. I tillegg til å velge mye fisk. MEN jeg har fortsatt hatt et utbrudd siden jeg startet. Og jakten på HVA som trigger er ikke like lett. Selvom jeg følte at jeg har gått mange skritt fremover, valgt det rette. Kosa meg med en del av maten jeg faktisk har funnet som er sunn. Så ble jeg liksom slått tilbake.
Nå er det to ting jeg hviler litt på at det KAN være jeg reagerer på. Og selvfølgelig måtte det være noe godt og sunt! Fordi jeg tror det er jordbær eller tomat.
Jeg må bare teste det videre å se hvordan kroppen reagerer. Og selvom jordbær er noe av det godeste du får, så håper jeg faktisk heller det er jordbærene jeg reagerer på og ikke tomat. Fordi tomat finnes i så mange matvarer. Det blir så mange middager man må helvende på..

Men dette er rett og slett et forferdelig prosjekt å falle inn i. Når du føler du har lykkes,så snur alt. Men jeg regner egentlig med at det kommer til å komme flere slike smell. Men jeg må bare ta en dag om gangen,og heller nyte og være stolt av meg selv som faktisk har klart å snu så totalt opp ned på kostholdet mitt! Jeg er stolt! Hadde ikke trodd jeg skulle klare det med en gang, og lysten på sjokolade har ikke vært så gal som jeg trodde den skulle bli ;)

Hurra for meg! - Senere kommer en ny middagsoppskrift jeg fant på,som ble min nye favoritt!;)
Bildene er av min deilige frokost her om dagen. Musli (kakao og quinoa), lettmelk, banan og jordbær. En flott måte å starte dagen-hadde det ikke vært for jordbærene... :p

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar