søndag 15. april 2012

Velkommen

Hei, velkommen til min nye blogg. Til vanlig skriver jeg en lukket blogg om meg selv,samboeren og vår nydlige datter. Men nå vil jeg gjerne åpne en blogg for alle. En blogg som ikke skal handle så alt for mye om det private, men peke dit.

Jeg er en jente/dame på 23 år. Fra jeg begynte i tenårene har jeg hatt en hudsykdom som heter Psoriasis. Det begynte smått, men har de siste årene spredd seg! For tiden går jeg på lysbehandling for sykdommen. Men selv med behandling ser vi at det må til flere tak for å kontrollere dette udyret (som jeg også kaller leoparden-ettersom mestparten av psoriasisen min er som små røde prikker spredd utover).
Dermed skal jeg prøve en del kostholdsendringer. Hovedsakelig få et mer sunt kosthold med mindre fett og sukker. Mer fiber og blandt annet mer fiskemat. Skal prøve å få time hos enæringsfysiolog, slik at vi kan prøve å rette matveien mot mitt problem.

Men foreløpig ønsker jeg å starte med rett og slett et sunnere kosthold. Derfor tenkte jeg denne bloggen kunne være et fint sted for meg å samle gode oppskrifter. Dele med dere hva som faktisk er godt men samtidig sunt. Og fortelle videre hvordan det går med leoparden;)
Dette blir ikke en diet. Men et kosthold jeg OG familien min skal følge sammen. Derfor er det ikke sikkert alt er supersunt. Men at vi noen gang gjør småhopp for at ting skal bli noen hakk sunnere enn hva vi ville valgt før jeg fant ut at kostholdet kunne trigge psoriasisen.

Jeg tar gjerne mot kritikk, ros og forslag til andre blogger/nettsted med oppskrifter på sunn mat!?

Til å begynne med vil jeg hente oppskrifter fra forskjellige steder på nett (og selvfølgelig linke til hvor) og si hva jeg mente. Var det godt, styggt, noe som mangler osv..
Etterhvert håper jeg fantasien kommer til meg, slik at jeg kan prøve ut noen egne oppskrifter:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar